مقایسه AMD FSR و Nvidia DLSS

    

مقایسه AMD FSR و Nvidia DLSS: هر دو تکنولوژی‌ هایی هستند که به بازی‌ ها امکان می‌دهند که با استفاده از تکنیک‌ های پیشرفته رندرینگ، تصاویر با کیفیت وضوح بالا را با سرعت بالا پردازش کنند. این دو تکنولوژی به طریق های متفاوتی کار می‌کنند.


    

AMD و FSR

    

الگوریتم Upscaling تصویر چطور عمل می‌کند؟

الگوریتم Upscaling تصویر یا افزایش اندازه تصویر، یک فرآیند است که به وسیله آن تصاویر با ابعاد کوچکتر به ابعاد بزرگتر تبدیل می‌شوند. این فرآیند ممکن است به صورت خطی یا غیرخطی انجام شود، و از متداول‌ ترین روش‌ ها برای بهبود کیفیت تصاویر است.

در الگوریتم Upscaling، معمولاً از فیلترها و تکنیک‌ های پردازش تصویری مختلفی استفاده می‌شود. یکی از روش‌ های معمول Upscaling عبارت است از:

1. نمونه‌برداری خطی یا غیرخطی (Interpolation): این روش شامل استفاده از فرآیندهای نمونه‌برداری مانند بی‌ضرورت (Bilinear)، تری‌ضرورت (Trilinear)، نیمه‌همسایه (Half-pixel) و سایر روش‌های مشابه می‌شود که از نقاط مجاور تصویر برای تولید نقاط جدید استفاده می‌کند. این روش‌ها معمولاً به صورت خطی هستند و ممکن است باعث ایجاد آرم‌ها و افت کیفیت تصویر شود.

2. Upscaling مبتنی بر فیلترهای پردازش تصویری: این روش‌ ها شامل استفاده از فیلترهای مانند Lanczos، Bicubic، و Gaussian است که برای ایجاد تصاویر با کیفیت وضوح بالا استفاده می‌شوند. این روش‌ ها معمولاً از ترکیب مقادیر پیکسل‌ های مجاور و وزن‌ دهی آنها برای ایجاد پیکسل‌ های جدید استفاده می‌کنند.

3. Upscaling مبتنی بر شبکه‌های عصبی عمیق (Deep Learning): روش‌ های اخیراً مبتنی بر شبکه‌ های عصبی عمیق مانند Super-Resolution Convolutional Neural Networks (SRCNN) و Generative Adversarial Networks (GANs) برای افزایش کیفیت وضوح تصاویر استفاده می‌شوند. این شبکه‌ ها با آموزش روی دسته‌ های زیادی از تصاویر با کیفیت و با استفاده از الگوریتم‌ های پیچیده، توانایی ایجاد تصاویر با کیفیت و وضوح بالا را دارند.

در کل، الگوریتم‌ های Upscaling تصویر با استفاده از ترکیبی از روش‌ های نمونه‌ برداری، فیلترهای پردازش تصویری، و یا شبکه‌ های عصبی عمیق، توانایی بهبود وضوح و کیفیت تصاویر را دارند، اما هر روشی مزایا و معایب خود را دارد که باید با توجه به نیازها و محدودیت‌ های مربوطه انتخاب شود.

    

فناوری DLSS و DLSS 2.0 انویدیا چیست؟

DLSS به معنی "Deep Learning Super Sampling" است و یک فناوری از شرکت Nvidia است که با استفاده از شبکه‌های عصبی عمیق (Deep Neural Networks)، تصاویر با کیفیت بالاتر و رزولوشن بالا را ایجاد می‌کند.

DLSS 2.0 یک نسخه بهبود یافته از DLSS است که در سال‌ های اخیر معرفی شده است. این نسخه دوم از DLSS دارای بهبودهای قابل توجهی نسبت به نسخه قبلی خود است که شامل موارد زیر می‌شود:

1. کیفیت بهتر تصاویر: DLSS 2.0 قادر به تولید تصاویری با کیفیت بهتر و جزئیات بیشتر است، که این امر باعث می‌شود تصاویر نهایی واقع‌گرایانه‌تر و بیشتر به نمایش درآید.

2. کارایی بهتر: DLSS 2.0 بهبودهای قابل توجهی در کارایی نیز دارد. این نسخه قادر است با استفاده از تکنولوژی‌ های پیشرفته‌ تر، بازی‌ ها را با کیفیت بالا و با سرعت بیشتری پردازش کند.

3. پشتیبانی از رزولوشن‌های بالاتر: DLSS 2.0 از رزولوشن‌ های بالاتری پشتیبانی می‌کند که این امر به معنای این است که تصاویر نهایی با کیفیت بیشتری تولید می‌شوند، حتی در رزولوشن‌ هایی که قبلاً مشکل بودند.

4. پشتیبانی از محیط‌های بازی: DLSS 2.0 قادر به بهبود کیفیت تصاویر در محیط‌ های بازی با شرایط مختلف نورپردازی و جزئیات بیشتر است.

با این بهبودات، DLSS 2.0 به عنوان یک فناوری پیشرو در حوزه ارتقای کیفیت تصاویر و افزایش عملکرد بازی‌ ها شناخته می‌شود.

   

فناوری FSR شرکت AMD چیست؟

FSR به معنی "FidelityFX Super Resolution" است و یک فناوری از شرکت AMD است. این فناوری اختصاصی توسط AMD توسعه داده شده است و به بازی‌ ها امکان می‌دهد که با استفاده از تکنیک‌ های پیشرفته رندرینگ، تصاویر با کیفیت بالا را با رزولوشن پایین‌ تری ایجاد کنند. در واقع، FSR به عنوان یک روش ارتقاء عملکرد بازی‌ ها و بهبود کیفیت تصاویر در زمان واقعی عمل می‌کند.

در عمل، FSR با اعمال فیلترهای تصویری و تکنیک‌ های رندرینگ مبتنی بر پردازش تصویر، تصاویر با کیفیت وضوح بالا را از تصاویر با کیفیت پایین‌ تر ایجاد می‌کند. این امر به بازی‌ ها امکان می‌دهد که از پتانسیل سخت‌ افزارهای GPU استفاده کنند و بهبود کیفیت تصاویر را با کاهش بار محاسباتی دستیابی پذیر سازند.

FSR از سوی AMD به عنوان یک تکنولوژی باز و متن‌ باز معرفی شده است، به این معنی که توسعه‌ دهندگان نرم‌ افزار می‌توانند از آن در بازی‌ ها یا برنامه‌های خود استفاده کنند و حتی می‌توانند آن را بهبود دهند یا سفارشی‌ سازی کنند.

با استفاده از FSR، AMD به بازی‌ ها امکان می‌دهد تا از عملکرد بهتر و تجربه بصری بهتری برخوردار شوند، به خصوص برای کاربرانی که از سخت‌ افزارهای GPU AMD استفاده می‌کنند.

   

مقایسه AMD FSR و Nvidia DLSS

   

شباهت‌های AMD و FSR

البته که شباهت‌ هایی بین دو تکنولوژی وجود دارد. در اینجا چندین شباهت بین AMD FSR و Nvidia DLSS ذکر می‌کنم:

1. هدف اصلی: هر دو FSR و DLSS به تولید تصاویر با کیفیت بالا و افزایش عملکرد بازی‌ ها می‌پردازند.

2. روش پردازش تصویر: هر دو تکنولوژی از روش‌ های پردازش تصویری پیشرفته استفاده می‌کنند، از جمله شبکه‌ های عصبی عمیق (برای DLSS) و روش‌ های مبتنی بر تکنیک‌ های رندرینگ و فیلترهای تصویری (برای FSR).

3. کارایی: هر دو تکنولوژی امکان بهبود کیفیت تصویر و افزایش نرخ فریم را فراهم می‌کنند.

4. پشتیبانی سخت‌افزاری: هر دو FSR و DLSS از یک رنج گسترده از سخت‌ افزارها پشتیبانی می‌کنند، با این حال برخی از ویژگی‌ ها ممکن است به تکنولوژی خاصی محدود باشند (مانند DLSS که نیاز به Tensor Cores در GPU نیویدیا دارد).

5. کارکرد در بازی‌ها: هر دو FSR و DLSS به طور معمول در بازی‌ ها به عنوان یک تنظیم گرافیکی ارائه می‌شوند و توسط توسعه‌ دهندگان بازی پشتیبانی می‌شوند.

به طور کلی، هر دو FSR و DLSS به عنوان راه‌ حل‌ هایی پیشرفته برای بهبود کیفیت تصویر و عملکرد بازی‌ ها در بازار گیمینگ معرفی شده‌اند.

   

تفاوت‌های AMD و FSR

در واقع، AMD FSR یک تکنولوژی خاص از AMD است که با هدف افزایش عملکرد و کیفیت تصاویر در بازی‌ ها ارائه شده است. اینجا چند تفاوت کلیدی بین AMD و FSR ذکر می‌شود:

1. تولید کننده: AMD FSR یک تکنولوژی اختصاصی از شرکت AMD است. این به این معنی است که توسعه، پشتیبانی و بهبودات آن توسط AMD انجام می‌شود.

2. معماری و فناوری: FSR از روش‌های تکنیکی مبتنی بر پردازش تصویر (Image-based rendering) بهره می‌برد، که به این تکنولوژی امکان می‌دهد تا با استفاده از تکنیک‌ های رندرینگ و فیلترهای تصویری، تصاویر با کیفیت بالا را از تصاویر با کیفیت پایین‌ تری ایجاد کند.

3. پشتیبانی سخت‌افزاری: AMD FSR بر روی گستره‌ای از سخت‌ افزارها از جمله GPU‌ های AMD و برخی از GPU‌ های Nvidia قابل استفاده است. این به معنی این است که نیازی به سخت‌ افزار خاصی مثل Tensor Cores در GPU انویدیا برای استفاده از آن نیست.

4. میزان گسترش: AMD FSR از سوی AMD به عنوان یک تکنولوژی باز و متن‌ باز معرفی شده است. این به معنای این است که توسعه‌ دهندگان نرم‌ افزار می‌توانند از آن در بازی‌ ها یا برنامه‌ های خود استفاده کنند و حتی می‌توانند آن را بهبود دهند یا سفارشی‌ سازی کنند.

این تفاوت‌ ها نشان می‌دهد که AMD FSR چگونه یک تکنولوژی منحصر به فرد و از نوعی جدید است که به دنبال افزایش عملکرد و کیفیت تصاویر در بازی‌ها با استفاده از روش‌ های پردازش تصویری پیشرفته است.

ورود/ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
کد یکبار رمز خود را وارد کنید

رمز عبور خود را وارد نمایید
کد یکبار رمز خود را وارد کنید
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
لطفا کد یکبار رمز ارسال شده به ایمیل یا موبایل خود را وارد کنید
شما قبلا وارد شده اید